Irodalom vázlat : A ROMANTIKA
Forrás : Partinfo : http://sites.google.com/site/partitamas/home
( a hasznos linkek közt , is megtalálható ez az oldal )
10. évfolyamos vázlatok, anyagok :
A romantika
I. A romantika fogalma
- vitatott értékelés: ellentmondás a nemzeti romantikák között, illetve azokon belül
- a szó eredete: roman = regény; a középkorban ezek népnyelven írt elbeszélő műveket jelentettek
- a szót a 17. sz.-i Angliában kezdték el használni → „romantic”: festői táj, regényes jellem, események; franciák: regényes jellem, események
- Schlegel-fivérek, Madame de Stael: a szó európai elterjesztése
- 1820-as évek: klasszicizmus és romantika szembeállítása
- 1830 körül: „romantikus” ≈ szabadon teremtő művész, aki a korszerűségre törekszik, szemben a „klasszikusokkal”; haladó szellemű, a társadalmi állapotokkal elégedetlen, lázadó szellemű (korábban: középkor felé fordulás, világnézeti-politikai konzervativizmus)
- elnevezések: „Romantik” (német), „romantisme” (francia), „romantyizm” (orosz), romanticism (angol)
II. A romantika előzményei
(1) Szentimentalizmus
- 18. sz. közepe
- elfojtott érzelmek lázadása + teljesebb élet bemutatására való törekvés → intimitások, népélet
- városból való elvágyódás → szabad természet
- jellemző műfajok: a klasszicizmustól örökli (regény, óda, elégia)
(2) Polgári nemzeteszmény
- az európai költészet alapja nemcsak az antik görög-latin irodalom, hanem a nemzeti énekek is lehettek
- Herder: népköltészet iránti érdeklődés; a népkölt. Jelenléte a nemzeti életrevalóság jele
- Herder kultúrpesszimista elmélete: a magyarok be fognak olvadni a környező népekbe
(3) Sturm und Drang: szenvedélyek joga
III. A romantika kialakulása és fejlődési szakaszai
- a ~ az irodalomban keletkezett
- 18. sz. 90-es évei: első jelek – Németország, Anglia
- 1797: Schlegel fivérek irodalmi csoportosulás (Jéna, Berlin)
- 1798 (sorsfordító év): Wordsworth, Coleridge: Lírai balladák (Lyrical ballads); Athenaeum (Schlegel fivérek folyóirata)
- korai romantika: világnézeti szembenállás a felvilágosodással, de esztétikailag abban gyökerezik
- nép felé fordulás: a falu világa iránt érzett nosztalgia
- célok:
(1) ellentéteket feloldó harmóniára törekvés
(2) szűnjön meg a költői és költőietlen tárgyak elkülönítése
(3) képzelet jogának korlátlan érvényesítése
(4) műfaji különbségek eltörlése
- korszakolás:
(1) Korai romantika: 1798-1815/20
- angolok, németek vezérszerepe
- az angoloknál volt a legerősebb a fr. forr. hatása, itt jellemző volt a Shakespeare-re való támaszkodás
- a korszak ellentmondása: visszafordulnak a középkori kötöttségek felé ↔ hirdetik a művészi szabadság korlátlan jogát
(2) Nagyromantika első szakasza: 1815/20-1830
- kapcsolódás a nemzeti felszabadítási mozgalmakhoz (olasz, lengyel, magyar)
(3) Nagyromantika második szakasza: 1830-as, 40-es évek
- társadalmi irányultság, felelősségtudat, vezetésre hivatottság
- a vezérszerep a franciáké
IV. A romantika jellemzői
- egyéniség kultusza: a klasszicista szabályokat nem érzik kötelező érvényűnek a romantikus művészek, nem hisznek az antik művészet mindenhatóságában, elvetik a hármas egységet
- téma: nemzeti múlt v. a saját, személyes jelen (más művészeti ágakból is kiszorulnak a klasszikus mitológiai témák)
- zsenielmélet: az alkotó elmét nem korlátozzák a társadalmi-erkölcsi normák
- érzelmek, szenvedélyek kultusza: felfokozott életérzés, élet teljes intenzitással való átélése
- vallomásigény: élmények közlése a világgal
- líraiság: líra mint uralkodó műnem az irodalomban
- a művészeti ágak közül a zene a legmeghatározóbb
- műfajok átformálása:
(1) szabad lírai költészet
(2) keverék műfajok: lírizált epikai, drámai formák → ballada (!)
- orientalizmus: Kelet felé fordulás
- népköltészet (alkalmazásának fő oka: nemzeti egyéniség érvényesítése)
- képzelőerő, fantázia szerepe → festői és zenei hatásokra törekvés
- ellentétes hangulatok, jellemek
- váteszszerep (vátesz: látnok, aki népe számára jövőt mutat, s felragyogtatja a jövőt)
- egyén és társadalom közötti konfliktus ábrázolása az egyén szempontjából
- melankólia (a társ. helyzet alakította ki, de lehet ált. emberi is): „a század betegsége”
- nagyromantika: konkrét társ. helyzet romantikus ábrázolása; társ. felelősség tudata, elve
- társadalmi problémák bemutatásának módjai:
(1) jellemkontraszt
(2) romantikus nagyítás
(3) eszményítés
- élet minden oldalának számontartása
- emberi dolgok összekapcsolása a természet egészével
- ünnepélyesség, pátosz
By : Ági
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése